Jak pływać stylem żabki? Poradnik dla początkujących

Jak pływać stylem żabki? Poradnik dla początkujących
Autor Agnieszka Tkocz
Agnieszka Tkocz26.10.2023 | 6 min.

Styl pływania żabka jest jednym z podstawowych i najpopularniejszych stylów pływackich. Jest stosunkowo łatwy do nauczenia, dlatego często jest pierwszym stylem, którego uczymy się na basenie. Pływanie żabką pozwala rozwinąć ogólną sprawność fizyczną i koordynację ruchową. W tym poradniku przedstawiamy podstawowe informacje potrzebne, by opanować pływanie stylem żabki. Początkujący znajdą tu wskazówki dotyczące techniki wykonywania ruchów nogami i rękoma, koordynacji oddechu i porady trenerów pływania. Zapraszam do lektury!

Kluczowe wnioski:
  • Styl żabki pomaga rozwinąć ogólną sprawność fizyczną i koordynację.
  • Najważniejsze jest prawidłowe, naprzemienne wykonywanie ruchów nogami i rękoma.
  • Oddech i jego synchronizacja z ruchem to klucz do sukcesu.
  • Ćwicz systematycznie, a szybko opanujesz podstawy.
  • Rady trenerów pomogą uniknąć typowych błędów.

Jak wykonać nogi przy stylu żabki?

Podstawą stylu żabki jest naprzemienne wykonywanie ruchów nogami. Stopy ustawiamy równolegle, pięty lekko skierowane do wewnątrz. Nogi zginamy w kolanach i wykonujemy kopnięcia naprzemiennie - lewą i prawą nogą. Ruch powinien przypominać "kopanie" wody. Nogi zginamy mocno w kolanach, stawy skokowe powinny być rozluźnione. Stopy wykonują ruch pionowy w górę i w dół. Ważne, aby ruch był płynny i rytmiczny.

Amplituda ruchu nóg nie powinna być zbyt duża. Im szybsze tempo pływania, tym mniejsza amplituda ruchu. Dobrze jest utrzymywać stopy blisko siebie na głębokości 10-30 cm pod powierzchnią wody. Zbyt głębokie "kopanie" spowalnia pływanie i męczy niepotrzebnie.

Ćwiczenia ułatwiające ruch nogami

Aby opanować prawidłowy ruch nogami w stylu żabki, warto wykonać kilka specjalnych ćwiczeń:

  • Ćwiczenie ruchu nóg w pozycji pionowej - trzymamy się barierki, unosimy biodra, wykonujemy "kopnięcia".
  • Ćwiczenie z deską - wykonujemy ruchy nogami, deska utrzymuje tułów na powierzchni.
  • Ćwiczenie z pływacką "nудą" między nogami - stabilizuje ruch i utrzymuje nogi blisko siebie.

Systematyczne powtarzanie tych ćwiczeń pomoże w opanowaniu prawidłowej techniki ruchu nóg w stylu żabki.

Jak robić ręce podczas pływania żabką?

Ręce podczas żabki wykonują naprzemienne, płynne ruchy nad i pod wodą. Jedna ręka wpada do wody przed głową, druga w tym samym czasie wychodzi z wody i jest wyprostowana do przodu tuż nad powierzchnią.

Kluczowe jest, aby dłoń przy wodzie była ułożona płasko, a palce złączone. Przy wysunięciu do przodu nad wodą dłoń układamy w "łódeczkę". Cały czas nadgarstki powinny być luźne i gibkie.

Ręce powinny pracować spokojnie, bez zbędnego rozpryskiwania wody. Nie należy wykonywać gwałtownych ruchów, lecz delikatnie "łapać" i "pchać" wodę. Amplituda ruchu ramion też nie powinna być zbyt duża.

Błędy w pracy ramion

Typowe błędy w pracy ramion, których należy unikać to:

  • Zbyt głębokie zanurzanie dłoni
  • Rozpryskiwanie wody przy pracy ramion
  • Sztywność nadgarstków i łokci
  • Nierównomierne tempo obu rąk

Ćwiczenie ruchu ramion na lądzie, np. imitując rękami ruchy pływania w powietrzu pomoże je udoskonalić.

Czytaj więcej: Szelki do biegania z psem - wygodne i bezpieczne rozwiązanie

Oddech i koordynacja przy stylu żabka

Synchronizacja oddechu z ruchem ramion i nóg ma kluczowe znaczenie dla efektywności pływania żabką. Prawidłowy wdech powinien następować, gdy jedna ręka jest wyprostowana do przodu nad powierzchnią wody. Wdech wykonujemy ustami, wydech nosem do wody.

Dobrze jest utrzymywać głowę w naturalnym przedłużeniu tułowia, broda lekko cofnięta do klatki piersiowej. Głowę należy obracać na boki tylko lekko, aby złapać oddech. Po wydechu z powrotem spoglądamy prosto w dół.

Ćwiczenie oddechu warto wykonywać np. stojąc w wodzie i synchronizując wdech z jednoczesnym uniesieniem jednej ręki, a wydech, gdy ręka wraca do wody.

Najczęstsze błędy w oddechu

Typowe błędy w oddechu przy żabce to:

  • Zbyt częste, urwane wdechy
  • Podnoszenie głowy zbyt wysoko przy wdechu
  • Brak rytmu i synchronizacji oddechu z ruchem
  • Zaczerpywanie wody przy wdechu

Ćwicząc na lądzie i w wodzie można je skutecznie wyeliminować.

Błędy początkujących w pływaniu żabką

Oprócz błędów w pracy nóg, rąk i oddechu, początkujący popełniają często też inne typowe błędy, które utrudniają szybkie opanowanie stylu żabki:

  • Zbyt napięte ciało i mięśnie - trzeba pływać rozluźnionym ciałem
  • Za wysoko uniesiony tułów, biodra i nogi zanurzone zbyt głęboko
  • Brak rytmu i płynności ruchów - ruchy powinny być zharmonizowane
  • Męczenie się i walka w wodzie zamiast relaksu i "płynięcia"

Aby ich uniknąć, pomocny jest trening z instruktorem, który koryguje błędy oraz skupienie na technice i koordynacji ruchów.

Ćwiczenia ułatwiające naukę stylu żabki

Oto kilka przydatnych ćwiczeń, które ułatwią opanowanie stylu żabki:

  • Trening z deską między nogami - pozwala skupić się na pracy ramion i oddechu
  • Pływanie przy barierce - można skoncentrować się na technice nogami
  • Pływanie z płetwami i łapkami - poprawiają pływalność i ułatwiają koordynację
  • Elementy stylu żabki z lądu - np. imitowanie ruchów nogami lub ramion

Warto też nagrywać swoje pływanie i analizować technikę. Dobrze działają też zwolnione powtórzenia poszczególnych elementów ruchu.

Wskazówki dla trenerów nauczających żabki

Aby skutecznie nauczyć podopiecznych pływania stylem żabki, trenerzy powinni:

  • Stopniowo dodawać elementy - najpierw nóg, później rąk i oddechu
  • Dużo ćwiczyć na lądzie - ułatwi to później ruchy w wodzie
  • Używać pomocy treningowych - deski, płetwy itp.
  • Dawać informację zwrotną i natychmiast korygować błędy
  • Nagrywać i analizować z podopiecznym jego technikę
  • Być cierpliwym - opanowanie stylu wymaga powtarzania i systematyczności

Dzięki temu nauka żabki będzie łatwiejsza i przyniesie szybsze efekty.

Podsumowanie

Styl pływania żabka jest jedną z najpopularniejszych technik wśród osób rozpoczynających przygodę z pływaniem. Opierając się na poradach zawartych w powyższym artykule, można szybko i skutecznie opanować podstawy tego stylu. Pamiętajmy, że kluczowe znaczenie ma prawidłowa praca nóg i rąk oraz synchronizacja ruchów z oddechem.

Ćwicząc systematycznie, najpierw na lądzie, a później w wodzie, można początkowo skupić się na pojedynczych elementach techniki pływania żabką. Niezbędna jest także cierpliwość i gotowość do powtarzania tych samych ćwiczeń w celu wyeliminowania błędów. Warto korzystać z porad trenera i nagrań wideo swojego pływania.

Dobrze dobrane ćwiczenia ułatwiające, jak pływanie z deską czy przy barierce, pozwolą szybciej opanować prawidłową technikę. Pływanie stylem żabki to świetny trening poprawiający kondycję i koordynację ruchową. Przy odrobinie cierpliwości i systematyczności szybko można poczuć satysfakcję z opanowania tej discypliny.

Mamy nadzieję, że przedstawione w artykule wskazówki pomogą każdemu początkującemu pływakowi z sukcesem opanować podstawy stylu żabki i rozpocząć przygodę z pływaniem!

5 Podobnych Artykułów:

  1. Zegarek damski liczący kroki oraz śledzący aktywność
  2. Złamanie 5 kości śródstopia objawy leczenie rehabilitacja
  3. Więzadło poboczne strzałkowe - leczenie, rehabilitacja, ćwiczenia
  4. Skarpety nieprzemakalne i wodoszczelne do biegania - najlepsze 2023
  5. Plan treningowy na 10 km - jak przygotować się do biegu w miesiąc
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Agnieszka Tkocz
Agnieszka Tkocz

Jako biegaczka amatorska dzielę się na blogu swoimi doświadczeniami z treningów oraz startów w zawodach. Opisuję przydatne porady treningowe, recenzuję sprzęt i opisuję ciekawe trasy biegowe. Chcę motywować innych do rozpoczęcia przygody z bieganiem.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły

0